środa, 3 lipca 2013

misja wizja i wartości w organizacji

Dwa pytania:

1. Czy wiesz co oznaczają misja i wizja Twojej firmy?

2. Czy misja, wizja i wartości to ważne elementy czy pitu pitu, którego nikt i tak nie pamięta prócz managerów wyższego szczebla?





Będzie burza! Tak myślę.

Temat wydaje się być ciekawy szczególnie w dobie samozwańczych ekspertów, z których każdy już dziś jest gotów, by poprowadzić organizację na łąki niebotycznej ebity.

Internet pozwolił, by jednostka miała głos silniejszy niż organizacja - to teza, którą będę wspominał jeszcze niejednokrotnie - wpływa ona bezpośrednio na wagę elementów, które stanowią tytuł dzisiejszej notki.



Ład korporacyjny - właściwie to chyba pora zapomnieć książki nt. zarządzania. Samo określenie "ład" ma jakiś pejoratywny wydźwięk. Nie ogólnie. Nie dla wszystkich. Dla organizacji internetowych.

Not True.

To, co z zewnątrz może wyglądać na szalone, młodzieńcze i zabawne, zazwyczaj jeśli mówimy o organizacjach odnoszących sukces jest wewnętrznie bardzo dokładnie poukładane


Gdzieś pod wszystkimi pięknymi sloganami zawsze najważniejszy jest wynik finansowy i sposobów do jego osiągnięcia jest zawsze kilka. Kilka słabych. Niewiele dobrych.

Misja organizacji (za wikipedią)

Misja przedsiębiorstwa - zestaw wartości akcentujący specyficzną rolę danej organizacji na rzecz otoczenia, tym samym uzasadniających istnienie danej jednostki. Angielskie mission statement może również oznaczać deklarację programową różnych nie komercyjnych instytucji

Misja jest ukonkretnieniem pomysłu na przedsiębiorstwo. Misja tworzy osobowość organizacji. Powinna odpowiadać na pytania:
po co istnieje przedsiębiorstwo,
do czego dąży,
określenie zbioru klientów,
jakie zaspokaja potrzeby.

Zasady formułowania misji:
Zwięzłość (lakoniczność)
Elastyczność (możliwość zmian)
Oryginalność

Przestałem czytać po "zestaw wartości" ... poważnie.
Oczywiście każdy z nas miał kiedyś egzamin z tego i musiał definicję wykuć na pamięć. Nie ma to jednak nic wspólnego z jej zrozumieniem.

Idźmy dalej.
 
Wizja organizacji (za wikipedia)

Wizja przedsiębiorstwa (ang. company vision) obraz, wyobrażenie firmy w przyszłości - mglisty (kierunkowa wizja przedsiębiorstwa), lub konkretny (całościowa wizja przedsiębiorstwa).

Ogólne, długofalowe wyobrażenie przyszłego stanu, pozycji przedsiębiorstwa. Stanowi generalną intencję, jaką funkcjonowaniu przedsiębiorstwa przypisują jego właściciele lub kierownictwo. Wizja kierunkowa (misja) odwołuje się zazwyczaj do wartości o charakterze moralnym oraz idei ciągłości organizacji. Misja funkcjonuje na trzech poziomach:
a) - wartości wyrażanych w przekazach dla akcjonariuszy, klientów, pracowników, władz i innych interesariuszy.
b) intencji - rzeczywistych zamiarów kierownictwa przedsiębiorstwa, nie deklarowanych publicznie,
c) faktów - rzeczywistych działań, zbieżnych bądź rozbieżnych z deklaracjami i intencjami.
Całościowa wizja przedsiębiorstwa.

Skrystalizowany obraz przyszłości przedsiębiorstwa, możliwie szczegółowa "fotografia" jej stanu i sytuacji w ustalonym punkcie przyszłości.

Tutaj dobrnąłem do końca pierwszego akapitu.
Mamy jeszcze wartości organizacji, cele oficjalne i operacyjne połączone bezpośrednio ze strategią organizacji ... ehhhh szanowni Państwo ....


Jeśli przygotowaliście już wizję i misję i wartości organizacji podczas kilku sesji spotkań w gronie managerów to gratulacje. Będziecie mieli z pewnością doskonale brzmiącą wstawkę na stronę internetową - może dodatkowy slajd na prezentację podczas szkoleń wewnętrznych, gdzie będziecie zaczynać od komunikowania, że taka i taka jest misja i wizja i takie i takie są wartości. Następnie Wasi pracownicy pojadą na imprezę i zapomną.

Wstań od komputera - podejdź do pracownika w swojej organizacji i zapytaj czy wie jakie są misja, wizja czy wartości firmy, w której pracuje ...

Czy nieznajomość powyższych sprawi, że Twój biznes się nie uda? Nie. Może udać się mimo to. Jednak jeśli będziesz mądrze zarządzał świętą trójcą organizacji to prawdopodobieństwo osiągnięcia sukcesu będzie o wiele wyższe.

Obiecałem sobie, że te notki będą krótsze, ale piszę tak rzadko, a Was tutaj od kiedy przestałem pisać regularnie jest tak niewiele, że mogę sobie pozwolić na coś z większą ilością treści.

Spójrz na swoją organizację. Spróbuj nakreślić jej obraz za kilka lat. Czy jesteś w stanie powiedzieć w czym będziesz najlepszy? Co dokładnie będziesz robił? Jeśli tak myślisz .... polecam przerobienie case study "leader in imaging" by Kodak, którego bankructwa spodziewamy się do końca bieżącego roku. Czy dziś jesteś w stanie określić misję dla swojej organizacji? Tak. Jesteś. Musisz tylko unieść się ponad "dziś" i "jutro" - Kliknij tutaj i zobacz jak to robi Google

Jeśli jesteś producentem butów - nie mów, że będziesz robił najlepsze buty na świecie, bo kiedyś mogą one przestać być przydatne .... powiedz, że robisz wszystko by dostarczyć ludziom jak najlepsze doświadczenia z przemieszczania się (whateva nie jestem copymajstrem)

Przykład chyba jest jasny. Nie planuj by być najlepszym w czymś, co w przyszłości może nie być nikomu potrzebne.

Nie próbuj proszę tworzyć wizji, czy klecić misji organizacji tak, by brzmiała dobrze. Martwisz się że ktoś nie będzie się z nią utożsamiał? Super! Może nie jest osobą, która powinna w Twojej organizacji pracować...? Po prostu.
Wartości nie są Power Point'em, w którym umieścić musisz jak największą liczbę wzniosłych, nic-nie-znaczących-przereklamowanych-pitu-pitu słów ... Nikt ich nawet nie zapamięta. Nie mówię już o rozumieniu.

To nie management ma wiedzieć z jakimi wartościami jest utożsamiana organizacja - mają to wiedzieć szeregowi pracownicy (tworzący kulturę tej organizacji), ma to wiedzieć rynek, mają to wiedzieć Twoi Klienci. Mają w to wierzyć.

Wiarygodności jednak nie budujesz statementami, tylko czynem. Działaniem. W każdym innym wypadku narażasz się na uzasadnione drwiny.

 
 
Dlaczego tak często zapomina się o tym, że pracownicy to ten kluczowy element organizacji? Poważnie! Brzmi to tak banalnie, a przecież narzucanie im świętej trójcy sprawi tylko, że do pracy będą przychodzić jedynie dla pensji lub dlatego, że nie mają akurat lepszej opcji.
 
Jeśli jesteś producentem soków dla dzieci i mówisz, że robisz wszystko by żyło nam się lepiej - niech poczują to najpierw pracownicy Twojej firmy, którzy dzieci mają. Niech chcą korzystać z Twoich produktów, a nie jedynie promować je od poniedziałku do piątku w godzinach między 9, a 17'stą.
 
Jeśli oni uwierzą w Twoją wizję, rozumieją jaka jest misja Twojej organizacji i będą czuli, że wartości Twojej firmy są prawdziwe - będziesz wygrany.
 
Uwierzą - jeśli wszystkie te trzy elementy będą brzmiały tak, jakbyś Ty, czyli lider organizacji sam je wypowiedział. Jeśli będą naturalne i prawdziwe.
 
To wygląda trochę tak jak pisanie strategii. Przez 4 miesiące managerowie zaniedbują swoje obowiązki, by wypluć z siebie dokument o wzniosłym tytule Strategia 2013-2020. Słychać brawa, są gratulacje, może jakieś ciastko ... Następnie strategia drukowana jest w ilości x egzemplarzy, gdzie x równy jest liczbie dyrektorów. Wiecie gdzie ten dokument jest dziś? Jeśli tak to już pierwszy sukces. Działacie według niego? Wątpię. Prawdopodobnie leży w szufladzie gdzieś i zajmuje miejsce. Cztery
miesiące pracy w plecy. Czy to znaczy, że strategia jest niepotrzebna? Nie! Jest hiper istotna. Jednak musi prócz tego, że być przygotowana w odpowiedni sposób i przez odpowiednich ludzi - to musi być także odpowiednio, efektywnie, konsekwentnie wdrażana.
Tak ... jak misja wizja czy wartości w organizacji ... same story dude.
 
Życzę by nie stało się tak ze świętą trójcą Twojej firmy. Świetne zdanie które usłyszałem na jednej z konferencji brzmiało: "Niech misja, wizja i wartości organizacji brzmią tak, jakby wypowiedział je Prezes." Bądź wiarygodny, jeśli uwierzą w Ciebie, w Twój produkt pracownicy - uwierzą w niego także Klienci, a wtedy zrozumiesz jak ważnym elementem są trzy wspomniane elementy.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz