czwartek, 6 grudnia 2012

świąteczny rock ... czyli kamieniem w 2012



 


Pięć chyba gotowych tekstów mam i zastanawiałem się właśnie, który opublikować. Nie wiem właściwie też jak to jest, ale oglądalność mimo, że piszę mniej jakoś mi za bardzo nie spadła - miło, że po tak długim czasie wracacie do niektórych postów.

Gdy zastanawiałem się jaki post opublikować, bo to i koniec roku i czas podsumowań i jeszcze mikołajki doszedłem do wniosku, że napiszę o czymś o czym dawno nie pisałem... czyli o rynku. Kilka dłuższych takich postów było na tym blogu - warto do nich wrócić by zobaczyć czy prognozy, czy może tezy które stawiałem sprawdziły się ...

Zdjęcie było inne, ale nie życzył sobie tego jego właściciel więc umieściłem moje foto z dziś rano ....



Rok 2012 upłynął w PL pod znakiem kilku wydarzeń - z pewnością nie mam zamiaru licytować się które z nich rzeczywiście są najważniejsze - wyciągamy z nich jednak pewne wnioski.

Dobrze i niedobrze widzieć przejęcie Onetu przez Axla. Z jednej strony Onet zawsze będzie mi bliski jako firma ponieważ spędziłem tam kilka lat, z drugiej jednak strony to po prostu power player polskiego rynku online. Polski Onet. Fajna firma - trzeba było być tam by zrozumieć jaka atmosfera napędza tą spółkę. Poznałem spokojnie licząc wraz z kontaktami branżowymi, które pojawiły się w międzyczasie kilkaset osób. Ah te burze mózgów, ah te narady, ahhh te wigilie w Krakowie ... czy Onet zmieni się po transakcji - pozostawiam odpowiedź na to pytanie Waszemu rozsądkowi z wiadomych względów. Przyglądając się jednak rynkowi - dobrze, że do tego doszło... jeszcze w kwietniu (jeden z ulubionych miesięcy w roku) 2011 Ringer Axel Springer miał 4 872 185 RU - był to poziom nieźle radzącego sobie wydawcy prasowego w internecie. Ownerzy z pewnością zastanawiali się nad tym jak zwiększyć swój udział w rosnącym jeszcze rynku i tygodniami liczyli ile może być on wart w ciągu najbliższych 5 lat (tak btw. w kontekście internetu to odważny krok). Ruch w stronę zakupu  to doskonała wiadomość dla Polskiego rynku - wskazuje on inwestorom, daje w pewien sposób gwarancję, czy potwierdzenie, że w tym kraju w online'ie będzie można jeszcze zarobić ...

tylko by zarobić trzeba sobie wbić do głowy jedną podstawową sprawę. popełniamy błąd mówiąc, że coś się dzieje online, a coś się dzieje w mobile ... skupiliśmy się na urządzeniach, które są elementem wtórnym, są jedynie wypadkową rozwoju technologicznego i wzrostu penetracji internetem. Internet to nie tylko connected tv, to nie tylko web, to nie tylko mobile ... internet to kanał przesyłowy dla danych, dla informacji - punkt dystrybucji jest wtórną kwestią ... to tak jakby produkt w zależności od sklepu miał inną nazwę ... - mistejk

Czasem jestem pokazywany palcem jako ten, który w różnych miejscach promuje swojego pracodawcę, ale wierzcie mi - jeśli jest co promować, to trzeba to robić, jeśli jest co promować i robisz to - pozostajesz wiarygodny. Taki wstęp zrobiłem bo dwa słowa o rzeczach mi bliskich ... Zacząć miałem od rynku funduszy inwestycyjnych i startup'ów, ale już tyle o tym można przeczytać, że daję sobie spokój - dobrze wiecie jaka jest dynamika, jak wiele rzeczy dzieje się w tym obszarze - co jednak ciekawe, a nawet ciekawsze zwiększyła się aktywność inwestycyjna w samym sektorze online... Chciałbym zwrócić Waszą uwagę na to, co wydarzyło się tylko w tym roku w naszej firmie... W 2012 roku Polskapresse zwiększyła swoje zaangażowanie w Gruperze (do 54%), następnie dokonała zakupu 33% udziałów w spółce CoiGdzie i na tym nie koniec. Nasza działalność po czerwcu, czyli w drugiej połowie roku nie zwolniła. Trzecią inwestycją była spółka Langloo, o której warto poczytać ponieważ jej pozycja w sektorze, który reprezentuje jest doskonała. Ostatnią w tym roku inwestycją była Grupa E-Budownictwo.pl, czyli spółka oferująca treści w kategorii budownictwo, nieruchomości, wykończenia wnętrz. Zmiany te pozwoliły nam w jeszcze bardziej dynamiczny sposób rozwijać nasze portfolio, a dodatkowo co za tym idzie jednoznacznie zaznaczyły naszą pozycję w Polskim Internecie. W tym roku szykowaliśmy background w przyszłym zobaczycie kilka niesamowitych rzeczy. Potwierdzeniem wizji, że nie urządzenie jest ważne było np.: przerobienie serwisu alegratka.pl (kliknij by zobaczyć) w technologii Responsive Web Design, czy umieszczenie równolegle z launchem systemu Win8 w store aplikacji Ekstraklasa.net.LIVE! (kliknij by zobaczyć landing page)



Chciałbym Wam opowiedzieć o trudnych skrótach, których używamy w naszych tajnych laboratoriach - za tymi rozwiązaniami stoi zespół naprawdę niesamowitych specjalistów - Gapi, Soda, Avengers, Sybilla, Orion, Thor, Atlas ... obserwujcie dobrze nas w przyszłym roku bo cele postawiliśm przed sobą bardzo ambitne, ale jak zawsze SMART ;)

Właśnie zrozumiałem, że to dopiero wstęp... 

Zainspirowała mnie prezentacja, którą popełnił Henry Blodget CEO Business Insidera - podzielę się więc z Wami kilkoma slajdami.
 
Po pierwsze ... 1/3 ludzi na ziemi ma dostęp do sieci.


Rozumiany jako całość rynek digital działa już całkiem nieźle generując całkiem przyjemne przychody. Jednak co najważniejsze sama perspektywa rozwoju jest obiecująca. Jeśli jednak spojrzymy na podziały między urządzeniami to z perspektywy globalnej w kontekście mobile jesteśmy jeszcze bardzo wcześnie - właściwie na początku naszej drogi


Jeśli spojrzymy tylko na US to zrozumiemy, że oni są już w połowie drogi i stąd biorą się różnice, które później obśmiewamy w prezentacjach podczas branżowych konferencji. Nim jeszcze nasz lokalny rynek dojrzeje do działań, które za oceanem zyskują na popularności - minie parę ładnych lat - cały problem polega na tym, że przez te parę lat rynek nie będzie stał w miejscu, będzie się rozwijał i może okazać się że wraz z tym rozwojem przeskoczymy jakiś etap, którego doświadczali Amerykanie... co do zarabiania, przychody reklamowe nadal rosną, eksploduje natomiast przyrost przychodów wynikający ze sprzedaży contentu


i gdy przypomnimy sobie zdanie "nigdy nie zapłacę za content online" ... cóż są tacy, którzy mają inne zdanie.

Z drugiej strony w mobile cały czas polujemy na rewolucję, a ona (przynajmniej w kontekście moneyzacji, sprzedaży reklam) nie nadchodzi... Prezes BI odpowiada na to pytanie w prosty sposób... ludzie robią na smartfonach więcej niż na komputerach - prócz powtarzalnych czynności robią też zdjęcia, udostępniają je, grają w gry - z reklamą jest jeden mały problem i tym problemem jest ciągle wielkość ekranu...


i tutaj niestety kolejna informacja, którą pewnie nie trzeba się dzielić bo jest oczywista, ale dobrze wiemy kto te 62% rynku już zagospodarował ...


Pytanie tylko co będzie z portalami i oczywiście telewizją...

"as habits change, the money follows" 


i oczywiście można powiedzieć, że to US, ale przecież obserwujemy ten trend i dobrze wiemy, że rozwój technologii determinuje zmiany w nawykach konsumentów - kto dziś w domu nie korzysta z PVR, nie korzysta z tego, że TV jest podłączony do internetu i mimo tego, że przychody reklamowe w TV rosną to trend wydaje się odwracać już bardzo wyraźnie. To samo odnosząc się do portali dzieje się w internecie. Facebook przejmuje rynek i budżety reklmowe będą podążały w kierunku tego gracza - wiemy dobrze jak jego udział będzie się zmieniał... pytanie czy wszystkie budżety pójdą do tego social giganta? Otóż jak widzimy wzrost udziału w sprzedaży (commerce) kanału online i obserwujemy w jaki sposób okopują się w tym kanale główni gracze łatwo odpowiedzieć sobie, że to nie do Facebooka dotrą te pieniądze - mimo takich trendów jak social recommendations np ...


Nie ma szans by gigant wypuścił z rąk ten sektor niezaleznie od tego jak bardzo Facebook będzie aktywny. Zgadzam się z tezą, że nie dojdzie do sytuacji kiedy to FB wyprzedzi Google.Nie mówimy znowu o upadku FB, ale o jasnym wyznaczeniu jego w ekosystemie.

Kolejny rok przyniesie kolejne zmiany - mówimy o Megaustawie, mówimy o rozwijającej się infrastrukturze, mówimy o większej świadomości konsumentów online, mówimy o kolejnych ruchach dużych graczy, może o jakimś startupie któremu uda się coś globalnie zwojować ;)

Z uwagi na to, że raczej to ostatni wpis w tym toku (choć nigdy nie wiadomo) - najlepszego i wesołych świąt Wam życzę oraz dedykuję Wam dwa poniższe utwory - wybierajcie w zależności od upodobań ;)



lub ewentualnie ....


Wesołych Świąt ;)






















 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz